Az elmúlt évek során növekvő trendként figyelhetjük meg, hogy a filmiparban egyre nagyobb szerepet kapnak a különféle franchise-ok. De mi is az a franchise, mit tekinthetünk annak? A franchise egy olyan film-, esetleg média-univerzumot jelent, amelyben több film, tévésorozat, regény, videojáték, valamint egyéb médium alkotásai társulnak egymáshoz, és együtt egy nagyobb történetet alkotnak. Az ilyen franchise-ok hatalmas előnye, hogy már az első rész sikerére alapozva hosszabb távon tervezhetők, így a rajongók több időt tölthetnek el az adott univerzumban. Ezzel együtt a franchise-okban a karakterek, valamint világok már ismerősek a nézőknek, amivel könnyebb kapcsolatot teremteni a rajongók, valamint a történet között. A franchise-ok népszerűsége jelentős hatást gyakorol a filmiparra, mivel ezek a filmek és sorozatok gyakran milliárdos bevételt hoznak a stúdióknak, illetve a hosszabb távú sikerüket is garantálják. Manapság egyre nagyobb számú olyan franchise létezik, amik már hosszú évek óta jelen vannak a mozikban, és a filmstúdiók folyamatosan újabb és újabb címeket próbálnak elindítani a franchise-á válás rögös útján.
Ha a fentebbi definíciót elfogadjuk, akkor kapásból tudunk sorolni legalább egy tucat, széles közönség által is jól ismert példát: Star Wars, Star Trek, Godzilla, Marvel filmes univerzum, DCEU, James Bond, Halálos Iramban, Mission Impossible, Transformers, Indiana Jones, Matrix vagy a Gyűrűk ura.
Miért is szeretnek a producerek franchise-okban gondolkodni? A franchise filmek távlati tervezése lehetővé teszi a stúdióknak, hogy megalapozottabb, valamint nagyobb költségvetésű filmeket hozzanak létre, amik több bevételt hoznak. A nézők érzelmi kötődése: a filmekben gyakran megjelenő karakterek lehetővé teszik a nézők részére, hogy mélyebb kötődést érezzenek a történethez. A karakterek fejlődése, valamint az egymáshoz kapcsolódó történetszálak is fokozzák az érzelmeket. A közös univerzum több összefüggést, és apró részletet nyújt a rajongók számára, ami így tovább fokozza a film élményt.
Ezzel szemben több negatívumot is felfedezhetünk, ha alaposabban megvizsgáljuk az ilyen típusú filmeket. Sokszor hasonló motívumokat, történetekből sablonokból dolgoznak, ami csökkentheti a rajongók érdeklődését. Az univerzumok túl összetettsége: A komplex történetelemek és az egyre bővülő karakterlista az új nézők számára zavaró lehet, illetve nehezebb követni, így nem biztos, hogy elég széles közönséget vonzanak. Az előző részek sikere okán a folytatásokkal szemben magasabbak az elvárások a rajongók részéről, ami nyomást helyezhet a stúdiókra, hogy megfeleljenek az elvárásoknak. Sok példát találunk a film történelemben, ahol a folytatás nem hozta el a várt minőséget.
A Médiazabálók aktuális adásában a legnagyobb filmes és sorozatos franchise-okat elemezve próbálunk arra rájönni, hogy mi lehet a siker titka, mik a jelenlegi trendek és vajon meddig lehet fenntartani a jelenlegi trendeket. harminc év múlva is ezeket fogjuk látni a mozikban, vagy egyszer vége lesz? Kiderül, hogy mikor találkoztunk először franchise kifejezéssel, és az is, hogy melyik a legrégebben futó franchise a világon. Vajon megállja-e az az állítás, hogy jelenleg is a franchise-k korát éljük? Hallgassátok szeretettel!
emTV.hu // Parallaxis // cikk: Barkóczi Norbert