A National Geographic százharmincegy éve kutatja és óvja bolygónkat, és célja a magas színvonalú ismeretterjesztés minden platformon – a magazinban, a könyvkiadványokban, a tévéműsorokban és az online felületeken egyaránt. Hisznek abban, hogy ha az emberek jobban megismerik és megértik világunkat, akkor nagyobb törődéssel és felelősséggel viseltetnek iránta. Szép gondolat, de a szavakon túl vajon mennyire környezettudatosak a NatGeo magyarországi munkatársai, illetve milyen kampányokat folytat itthon és világszerte a több mint százhetven országában jelen lévő médiatársaság, hogy ösztönözze az embereket a Föld természeti és kulturális értékeinek megóvására?
"A NatGeo tévécsatorna magyarországi irodájában szelektíven gyűjtjük a szemetet, kizárólag újrahasznosított papírt használunk a nyomtatáshoz, és támogatjuk a munkatársakat, hogy biciklivel járjanak munkába. Csatlakoztunk a szervezeten belüli nemzetközi környezetvédő akcióhoz is, melynek részeként a magyar iroda munkatársai közös szemétszedésen vettek részt a Római parton, ahol több zsák szemetet gyűjtöttünk össze és szállíttattunk el"
– mondta a társaság hazai sajtókapcsolatokért felelős munkatársa a címlapképünkön is látható akcióról. Az emTV.hu érdeklődésére az is kiderült, hogy a National Geographic washingtoni központja tele van szelektív és komposztkukákkal, mind az irodákban, mind a közösségi terekben. A főhadiszállást emellett a víz- és energiapazarlás csökkentése érdekében víztakarékos csaptelepekkel és automatikus villanykapcsolókkal szerelték fel. Mint megtudtuk, az épület kiemelkedő energiahatékonysággal működik. Mindemellett a központ körül olyan őshonos vagy adaptív növényfajokat ültettek el, melyeknek minimális gondozásra és locsolásra van szüksége. Sőt, az épület növényekkel teli tetőkertjében méhkaptárok is helyet kaptak!
A médiatársaság étkezdéjében természetesen támogatják az újrahasznosítható étkészletek és evőeszközök használatát. Emellett a National Geographic a menük gondos megtervezésével igyekszik csökkenteni az élelmiszerpazarlást, és a főtt étel felajánlásával egy szervezetnek, amely eljuttatja azt a környéken élő rászorulóknak.
Talán nem gondolnánk, de a cég a különböző beszerzéseknél vizsgálja a fenntarthatósági szempontokat, és követi a hulladék/újrahasznosítás/komposztálás folyamatát, rendszeresen újra felhasználja a régi berendezéseket és elektronikai cikkeket. Sőt, az Élet vagy műanyag kampány részeként a National Geographic kezdeményezett egy harmadik fél által elvégzett auditot is, amely a központ egyszer használatos műanyagfogyasztását vizsgálta, és kidolgozott egy cselekvési tervet a munkahelyi műanyagmennyiség további csökkentése érdekében, míg végül teljesen ki nem küszöböljük a használatát.
Természetesen nem csak lokálisan, globálisan is sokat foglalkoznak a klímaváltozással, a környezet- és állatvédelemmel, valamint a globális társadalmi problémákkal. Utóbbival például a Nat Geo tévécsatornán jelenleg futó Activate: Tégy a világért! című, csütörtökönként este kilenctől jelentkező sorozatban, de említhetnénk a minden évben bemutatásra kerülő Nagymacskák hónapja műsorfolyamot is, amely a világ egyik legnagyobb nonprofit, tudománnyal, kutatással és oktatással foglalkozó szervezetének, a National Geographic Society-nek Nagymacskavédelmi Programjához (Big Cats Initiative) kapcsolódik. A program tudósok és kutatók munkáját támogatja abban, hogy az egyes fajok túlélhessenek saját természetes élőhelyükön.
A Nat Geo globális kampányokkal is részt vesz Földünk megóvásában, és egyik legújabb törekvése az óceánt szennyező, egyszer használatos műanyag mennyiségének jelentős csökkentése. Ennek érdekében 2018-ban elindult a már előbb említett, több éven át tartó Élet vagy műanyag? (Planet or Plastic) kampány, melynek középpontjában a figyelemfelhívás, a tájékoztatás, az innováció előmozdítása és a cselekvésre ösztönzés áll. A kezdeményezés kapcsán hasonlóan gondolkodó cégekkel és szervezetekkel is kötöttek együttműködést, valamint a NatGeo nonprofit, tudományos szervezete is dolgozik olyan megoldásokon, amelyekkel jelentősen csökkenthető az óceánt elérő műanyag mennyisége.
A kezdeményezés részeként ezen a nyáron a National Geographic Society elindította a Sea to Source: Ganges Expedition felfedezőútját, melyben egy tudósokból és mérnökökből álló expedíciós csapat dokumentálja a műanyaghulladék útját a tengerig, hogy kiegészítsék a témával kapcsolatos hiányos ismereteinket. A nemzetközi expedíció a világ egyik legikonikusabb vízi útvonalán, a Gangesz folyón tanulmányozza a műanyagszennyezést és annak hatásait. Ide kapcsolódik, hogy a Sky Media közreműködésével a National Geographic Society elindította az Ocean Plastic Innovation Challenge elnevezésű programot is, amelynek során a világ minden tájáról szakemberek segítségét kéri, hogy új megoldásokat dolgozzanak ki a globális műanyaghulladék-válság kezelésére.
A NatGeo tehát mind hazánkban, mint globálisan igyekszik a ösztönözni mindenkit arra, hogy tegyen a környezetért. De vajon azok a médiatársaságok is ilyen környezettudatosak és érzékenyek a társadalmi problémákra, amelyeknek nem vág profiljába e téma? Az emTV.hu elküldte kérdéseit néhánynak a hazaiak közül. Amint válaszolnak, természetesen új cikkel folytatjuk sorozatunkat.
emTV.hu // National Geographic