2019-ben a Juhari Zsuzsanna-díj különdíjában, 2020-ban, 2021-ben és 2023-ban oklevéllel jutalmazott tudományos és fantasztikus podcast multiverzum

Szereplők és beszélgetőtársak – Réka

2024. február 17. - emTV.hu

pic-francia.jpg

Francia Réka

Beszerzési asszisztens, podcaster
a Parallaxis Univerzum szerkesztője

Tinédzser korom óta érdekelnek a rendhagyó történetek, ezért is kezdett hobbi szinten érdekelni az írás és a szerepjáték. A kocka/gamer világba csöppenve adta magát a fantasy és a sci-fi műfaj. Első szerelmem a fantasy volt, azután egyre inkább elkezdett érdekelni a sci-fi világa, megszerettem a tudományt, napi szinten szoktam dokumentumfilmeket hallgatni, vagy informálódni az internetről – nyilván válogatott forrásokból. Imádom, amikor egy film, vagy sorozat tanít, különösen, ha humán és reál tekintetben is lefedi az infó igényemet. Számomra fontos a tanulás, a fejlődés – ez olyasmi, amit egész életünkben érdemes és szórakoztató folytatni.

Első találkozás
Nyilván általános iskola. Engem a 90-es években oktattak fizikára, kémiára és matekra egy sporttagozatos iskolában, szóval a tanáraimnak annyira nem sikerült megnyerniük egyik tárgynak sem. Talán, ha nem csak a száraz elméletet mantrázzák nekünk és mi is végezhettünk volna kísérleteket, nem pedig csak távolról mutogatták volna ezeket, jobban be tudtam volna vonódni. Kellett jópár év, mire eljutottam oda, hogy egészen lenyűgöz a tény, hogy a tudomány körbevesz minket.

Kedvenc tudomány
Nem fogom tagadni, hogy a humánus területek jobban vonzanak: társadalomtudomány - szociológia, kulturális antropológia bölcsészettudomány – művészettörténet, vallástörténet és vallástudomány, pszichológia (ez nagyon, már csak azért is, mert rengeteget segített önmagam megértésében és gyógyításában), filozófia A reálok közül: fizika – csillagászat (kozmológia).

Favoritok
Talán ez gyerekesnek hangzik, de nem tagadhatom David Attenborough életemen átívelő hatását abban, hogy elkezdjek érdeklődni a tudomány iránt: nem csak informatívan mesélt, de nagyon érdekesen, szenvedéllyel mutatta be az állatokat és azok lenyűgöző jelenségeit. Rám ragadt egy attitűd, amivel jártamban-keltemben szívom magamba az információkat. Stephen Hawking zseniális elméje és hasonló attitűdje szintén nagy hatással volt rám. Ezek az emberek megmutatták, hogy a tudományt lehet szeretni és lehet róla úgy beszélni, hogy bárki megértse, izgalmasnak tartsa.

Hobbik
Kreatív, művészi és önkifejező területek: írás (novellák, regények), rajzolás.

Zene
Nagyon vegyes az ízlésem, de komolyan. A teljesség igénye nélkül a raptől kezdve a reggien és rockon át a pop- és komolyzenéig minden műfajban találtam gyöngyszemeket.

Sci-fi
Elsőként egy eléggé soft sci-fi kötött a tévé elé, méghozzá a Babylon 5. Sajnos ritkán volt lehetőségem a részeket végignézni, aztán évekig feledésbe merült, majd olyan öt-tíz éve újra rátaláltam és ismét imádtam, mert inkább társadalomtudomány irányából közelít, de zseniális, kreatív ötletekkel és nagyon izgalmas karakterfejlődésekkel van tele. Kultúrák és vallások ütköznek hol humoros, hol feszült módon, és minden rész adott egy bölcs tanulságot is. Azt nem is említve, hogy retró!! És mégis a maszkírozás az akkori viszonyokhoz képest szerintem csodálatos lett. Furcsa, de a Star Wars a mai napig nem talált el hozzám igazán. Elismerem a minőségét, egyszerűen csak nem jutott el a szívemhez. (A Madalorian sorozat és az Andor sorozat már igen!)

Később az animék kapcsán megnéztem a Ghost in the Shellt és nagyon tetszett, meg Asimov munkái ihlette filmek jöttek szembe (Én, a robot című film, Dűne), ezek arra is sarkalltak, hogy novellákat olvassak az írótól. Érdekesnek találtam a Gattaca ötletét. Ezek mind pozitív benyomásokat keltettek bennem. Végül az elmúlt években kijött a Martian, az Interstellar, és az egyik különleges kedvencem, az Érkezés, és persze más sci-fik, amik méginkább megnyertek maguknak, és mostanra mondhatom, hogy ténylegesen sci-fi fogyasztó lettem, épp olvasom a Három test szindróma első kötetét, és bármilyen sci-fit adnak a mozik, biztosan megnézem a trailert, hátha minőséginek ígérkezik a film, és akkor biztos elmegyek rá.

Nehéz megfogalmazni, mi fog meg a sci-fiben (a hard sci-fit talán jobban preferálom, de a soft sci-fik azok, amik humánabb területekkel kapcsolatos kérdéseket is felvetnek). Talán mert szeretek mindent, ami okos, tanít, ami bepillantást enged egy lehetséges jövőbe, a világ működésébe, párhuzamos dimenziókba, a kvantum világba. Olyan dolgokat mutat meg, amiket én már nem fogok megérni, vagy fizikailag lehetetlen, hogy bepillantást nyerjek ezekbe, és így mintha többet láthatnék a világból, mint amit egymagamban valaha is fel tudnék fedezni. Én viszont egy nagyon kíváncsi ember vagyok, örök tudásszomjjal.

MŰSORAI A PARALLAXIS UNIVERZUMBAN
Parallaxis – Női dimenziók
White Sam
Screamcast

fotó: Francia Réka tulajdona

VISSZA A MŰSORVEZETŐK FŐOLDALÁRA

A bejegyzés trackback címe:

https://parallaxis.blog.hu/api/trackback/id/tr918327487
süti beállítások módosítása