Mindenki kedvenc megbuherált kémműholdjának, a közel harminc éve pályára állított és azóta is rendületlenül kutakodó Hubble Űrtávcsőnek a páratlan kozmikus felfedezésekig vezető útja nem volt éppen zökkenőmentes. Kezdődött rögtön azzal, hogy a Challanger-katasztrófa miatt jó néhány éves késéssel indulhatott csak el, s amikor végre a Discovery űrsikló 1990 áprilisában pályára állította, hamarosan sokan úgy gondolták, bár ne tette volna. A valaha épített legprecízebb, csak éppen elromlott ellenőrzőműszerekkel kicsiszolt 2,4 méter átmérőjű főtükör egy bődületes leképezési hibával startolt az űrbe. A csillagászok őrjöngtek, a Csupasz pisztoly 2 és 1/2-ben pedig a Hubble a nevezetes kudarcokat bemutató blueskocsma-háttérposzterek egyikeként szerepelt a Titanic, a Hindenburg-zeppelin vagy épp az európai békét 1938-ban "egy emberöltőre biztosító" Neville Chamberlain mellett.
De szerencsénkre a Hubble-t (Hubble Spece Telescope) megjavították a NASA űrhajósai űrrepülőgépes szervízküldetéseken. Nem is egyszer, nem is kétszer: ötször! Az utolsó, 2009-es szerelőrepülés különösen kalandosra sikerült. Ekkor már túl voltunk az űrrepülőgép-program második katasztrófáján, a Columbia 2003-as elvesztésén, s ezért jókora idegeskedés övezte ezt az utat, mert az égi mechanika törvényei szerint nem lehetett volna vész esetén az Atlantis űrsiklót a biztonságot jelentő Nemzetközi Űrállomás közelébe kormányozni. A NASA felkészült hát egy mentőexpedícióra: a Hubble-szervíz során mindvégig készenlétben állt Floridában az Endeavour, hogy baj esetén felszálljon, megközelítse az Atlantis-t és a nyílt űrön keresztül kimenekítse a legénységet a sérült hajóból.
A hétfői Sokolébresztőben a japánból frissen hazaérkezett Werner Norbert asztrofizikus barátommal erről a tervezett mentőakcióról és a Hubble egyéb kalandjairól beszélgettünk egy jót. Az adást ide kattintva, a Tilos Rádió archívumában hallgathatjátok vissza.
emTV.hu // Tilos Rádió // fotók: NASA