Filmünk középpontjában Dr. Will Caster áll, aki egy mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatáson dolgozik, ám egy merénylet során halálosan megsebesül. Mielőtt meghalna, feleségével és kollégájával úgy döntenek, hogy feltöltik a tudatát a számítógépbe, egy már létező MI-modellbe. Az így létrejött entitás azonban gyorsan túllépi alkotói elképzeléseit, globális szintű hatalomra tör, és felveti a kérdést: meddig terjed az ember és a gép közötti határ? A Parallaxis aktuális részében a Transzcendens (2014) című filmről beszélgettünk.
Az Internetre rászabaduló Will-elme digitálisan tovább él a merénylet után, s ahogy mesterséges intelligenciaként egyre nagyobb hatalomra tesz szert, az emberiség sorsa is veszélybe kerül. A film az ember és technológia kapcsolatának határait feszegeti, miközben morális és etikai kérdéseket vet fel a tudat digitalizálásáról és a mesterséges intelligencia kontrolljáról. Valójában elképesztő, hogy ez a film már több, mint tíz éve elkészült, hiszen üzenete aktuálisabb, mint valaha. Napjainkban, amikor még a mesterséges intelligencia atyjaként emlegetett Nobel-díjas Geoffrey Hinton is arra figyelmeztet, hogy sokkal hatékonyabban kellene kontrollálnunk a szabadon fejlődő gépi tanulási algoritmusokat, valóban átérezhetjük azt, amit a film - minden tudománytalansága ellenére - olyan hatékonyan mutat be: a felfoghatatlan, emberi ésszel lekövethetetlen sebességű növekedést és fejlődést. Ennek eredményeként a világuralomra törő Will gyanús kollektív mozgást végző nanorobotok sokaságát fejleszti ki és szabadítja rá a világra. Még ha alapvetően jószándékú is egy emberi lény, mégsem állhat az érzelmi intelligancia azon fejlettségi szintjén, hogy felelősséggel bánni tudjon azokkal a lehetőségekkel, amik a nyakába szakadnak a korlátlan intelligenciával és számítókapacitással. De hogy miért vannak még ebben a filmben is fekete hátterű, zölden világító alfanumerikus monitorok és hogyan működhet Faraday-kalitkaként egy egyszerű fémdrótrács, amit rádobnak egy kunyhó tetejére? Ezeket a fontos kérdéseket is megbeszéltük a legújabb Parallaxisban, illetve annak hosszabb és jobb támogatói változatában. Hallgassátok szeretettel, és ne feledjétek, hogy február 14-én éjfélig még licitálhattok az egyedülálló űrös ritkaságokra is!
emTV.hu // Parallaxis // cikk: Vincze Miklós // borítókép: Warner Discovery